El passat 18 de setembre, Amsterdam va acollir una nova edició del Dutch Implementation Science Symposium 2026, una trobada que va reunir investigadors i professionals de diferents àmbits per debatre sobre els reptes actuals de la ciència de la implementació. Sota el lema “Implementation Science for All: Towards Equitable and Adaptive Practice”, el simposi va posar el focus en com adaptar i integrar intervencions basades en l’evidència en contextos diversos, garantint-ne l’equitat i l’accés per a totes les poblacions.
El programa va incloure ponències sobre desigualtats en salut, barreres a la implementació i estratègies per promoure pràctiques més inclusives, així com sessions dedicades a la cocreació, el desenvolupament de capacitats i diferents metodologies d’implementació.
La Unitat de Control del Tabac (UCT) de l’Institut Català d’Oncologia (ICO) va participar al simposi amb la representació de les investigadores Olena Tigova i Jassia Iqbal Jaffery. Aquesta darrera va presentar un pòster sobre els resultats preliminars de la seva tesi doctoral, centrada en l’adopció inicial del Primary Cancer Prevention Implementation Toolkit (PCP-IT) en diferents organitzacions catalanes.
Aquest treball forma part del projecte europeu PIECES, que té com a objectiu millorar la implementació de programes de prevenció primària del càncer mitjançant enfocaments adaptats a les necessitats de cada context. Actualment, el PCP-IT s’està pilotant en diferents entorns organitzatius de diversos països europeus, incloent-hi 12 organitzacions catalanes.
La participació en el simposi va oferir una oportunitat per compartir experiències del projecte PIECES i d’altres projectes desenvolupats per la nostra Unitat, intercanviar coneixements amb professionals i investigadors d’àmbit internacional i obtenir noves perspectives sobre com adaptar els enfocaments d’implementació als diferents contextos organitzatius.
