“Enredant en temps de COVID: interferències de la indústria tabaquera”

Segon seminari web de la Unitat de Control del Tabac del Institut Català d’Oncologia, Centre Col·laborador de l’OMS, que va tenir lloc el passat 4 de juny del 2020.

https://youtu.be/Li7IfreiOE8

CONCLUSIONS
El primer ponent Armando Peruga, metge epidemiòleg, investigador del Institut d’Investigació Biomèdica de Bellvitge i professor en la Universidad del Desarrollo de Chile, ens parlà sobre “Les tàctiques de la indústria tabaquera per interferir en el control del tabac”. Destaquem els següents punts:
• La indústria és el principal vector de l’epidèmia del tabac.
• Quines són les tàctiques que utilitza la indústria per a col·locar els seus productes:
1.- Maniobrar per influenciar el procés polític i legislatiu.
2.- Exagerar la importància econòmica.
3.- Recolzament a través de grups pantalla.
4.- Intimidar els governs amb litigis o amenaces.
5.- Manipular de l’opinió pública per guanyar respecte.
6.- Desacreditar els fets científics provats.

La següent ponent Nuria Jar, periodista científica, col·laboradora de RAC1 i TV3, professora del màster en Comunicació Científica de la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona, ens parla sobre “Informacions enganyoses sobre el tabac i la COVID en els mitjans de comunicació”. Podem escoltar les següents explicacions:
• Ens comenta quin són els criteris periodístics universals per els que alguna cosa sigui o no noticia i perquè es decideix que tinguin espai en la premsa, principalment es deu a la novetat, la proximitat, si afecta a moltes persones o si són persones mediàtiques.
• Ens desvela com arriben les notícies als mitjans de comunicació, detalla quines són les fonts primàries, els emissors de la informació. En el periodisme de ciència són els investigadors, congressos, articles científics i preprints. Després tenim les fonts secundàries, que són les notes i rodes de premsa, els comunicats i les xarxes socials.
• Analitza les notícies en època de COVID, senyala els dos estudis polèmics publicats en plataformes prepint a finals d’abril. Un d’ells parlava de la baixa prevalença dels fumadors entre els malats de la COVID-19 i l’altre anunciava que la nicotina podria protegir de la COVID-19. Les seves conclusions són que els articles tenen elements per no ser fiables, parlen en condicional sense assegurar la notícia i s’ha descobert que l’autor està relacionat amb la industria tabaquera.
• Com a resum ens comenta que:
 Els “fake news” es propaguen més ràpidament que la veritat.
 La ciència en “streaming” és ciència en directe.
 Reivindica la responsabilitat social dels periodistes.

I per finalitzar les ponències, en Juan Miguel Rey, psicòleg i professor titular de Màrqueting Social en la Universidad de Granada que ens parla sobre “L’ús de les xarxes socials per la industria tabaquera en temps de COVID”. Ens fa reflexionar sobre els següents aspectes:
• La indústria s’empara en el marc de la Responsabilitat Social Corporativa (RCS) i la utilitza com una eina molt potent per mantenir i millorar la seva imatge a través de causes socials que elles mateixes promocionen i comuniquen, malgrat sabem que no és un acte altruista. Tots els esforços de la indústria en centren en millorar els guanys dels accionistes. Altre aspecte que milloren són les seves relacions polítiques.
• Cal conscienciar a la ciutadania per a que sigui responsable i estigui alerta davant els possibles tipus de reclams o publicitat enganyosa. Per exemple, al·ludir als beneficis de les cigarretes “lights”, fer creure que hi ha marques comercials més saludables, que el filtre és un protector, als anys 90 es va crear un banc d’ONG’s a través del famós “For 0,7” d’una coneguda marca de tabac fent creure als joves que era beneficiós per a la societat.
• Aquests dies de situació coronavirus són molts els missatges de la indústria per simular un acte beneficiós, exemples de la seva manipulació són anunciar la recerca d’una vacuna, insinuar les propietats preventives de la nicotina i aconsellar a la població mantenir la distància de seguretat entre ells per ser més forts.
• Campanyes realitzades a Instragram per Myblu o la de IQOS en les seves xarxes socials i en la seva web, citant una sèrie de missatges protectors que emmascaren la realitat que hi ha al darrera.
• Com a conclusió extraiem que la indústria està utilitzant la crisi del coronavirus per a millorar les seves quotes de mercat d’una manera profitosa però àmpliament teatral.

Agraïm expressament la participació dels assistents així com les preguntades plantejades als ponents.

El vídeo del Webinar està ja disponible al Canal YouTube del Institut Català d’Oncologia, a l’enllaç: https://youtu.be/Li7IfreiOE8
Y también puede acceder a las presentaciones de los ponentes en:
https://www.slideshare.net/XarxaCatalanaHospitalsSenseFum/clipboards/enredando-en-tiempos-de-covid-interferencias-de-la-industria-tabaquera

Desplaça cap amunt